Oficiálna web stránka Štátny pedagogický ústav
[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.
Akadémia Demokratické školské prostredie pre všetkých
(školský rok 2017/2018)
Click for brief information in English
NÁZOV:
Akadémia Demokratické školské prostredie pre všetkých
PARTNERSKÁ ORGANIZÁCIA:
Európske Wergeland Centrum – organizácia Rady Európy
CIELE:
ANOTÁCIA:
Štátny pedagogický ústav je hlavným organizátorom akadémie s názvom Demokratické školské prostredie pre všetkých (ďalej i ako „Akadémia“), ktorá je pripravovaná v spolupráci s Európskym Wergeland Centrom – organizáciou Rady Európy. Akadémia je zameraná na podporu demokratickej a inkluzívnej školskej klímy v Slovenskej republike a je určená pre základné školy a stredné školy v Slovenskej republike. Program vzdelávania je pripravený Európskym Wergeland Centrom podľa modulu letných škôl, ktorý vychádza z materiálov Rady Európy a je realizovaný medzinárodným tímom facilitátorov. Cieľom vzdelávania je príprava a následná implementácia školských projektov v spolupráci školských tímov s facilitátormi.
Prípravná fáza: január 2017 – október 2017
Základné a stredné školy sa na Akadémiu prihlasovali formou elektronických prihlášok zasielaných do 14. júla 2017 a potvrdenie o výbere školy im bolo doručené do 18. júla 2017.
Realizačná fáza: 18. – 21. október 2017
Akadémia sa uskutočnila 18. až 21. októbra 2017 v Bratislave a zúčastnili sa jej 4 školy. Vzdelávanie bolo zamerané na rozvoj demokratickej školskej klímy tak, aby bol podporený aktívny prístup žiakov k dianiu v spoločnosti, na podporu škôl s rozličnými skúsenosťami v práci so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia, či so skúsenosťami s prejavmi sociálnej nerovnosti medzi žiakmi alebo xenofóbnymi a netolerantnými postojmi v školskom prostredí.
Zapojené školy sa zúčastnili Akadémie v zastúpení školského tímu v zložení z rôznych aktérov:
1. člen/ka tímu: vedenie školy (riaditeľ/ka , zástupca/zástupkyňa školy alebo predseda/predsedkyňa predmetovej komisie humanitných predmetov),
2. člen/ka tímu: učiteľ/ka (ľubovoľného vyučovacieho predmetu),
3. člen/ka tímu:
a) člen/ka mimovládnej organizácie aktívnej v oblasti vzdelávania k ľudským právam a demokratickému občianstvu,
b) zástupca/kyňa rodičov žiakov školy,
c) zástupca/kyňa miestnej samosprávy,
d) učiteľ/ka ľubovoľného vyučovacieho predmetu.
Na Akadémii boli školským tímom predstavené príklady implementácie zážitkového učenia na hodinách, zapojenia rodičov a žiakov do vytvárania demokratickej a priateľskej školskej klímy. Medzinárodný tím facilitátorov vychádzal z individuálnych potrieb škôl a poskytol im metodickú podporu pri príprave akčných plánov priamo na seminári aj po jeho absolvovaní.
Tlačová správa o realizácii Akadémie
Implementačná fáza: november 2017 – marec 2018
Evalvačná fáza: apríl 2018 – jún 2018
Zapojené školské tímy na základe analýzy školského prostredia sfinalizovali akčný plán v súlade s potrebami školy, ktorý následne implementovali v praxi s cieľom zabezpečiť inkluzívne a demokratické prostredie (triedy, školy, komunity). Školám bola zabezpečená metodická podpora facilitátormi pri plánovaní a implementovaní projektových aktivít.
Zoznam škôl a školských projektov
Škola |
Názov projektu |
Cieľ |
Základná škola Chminianske Jakubovany |
Učíme sa pre život |
Podporiť u žiakov/žiačok občiansku uvedomelosť a zodpovednosť stať sa plnohodnotnými občanmi/občiankami; podporiť spoluprácu školy s rodičmi |
Základná škola s materskou školou Štefana Ďurovčíka Palín |
Ako znížiť narastajúci problém agresivity žiakov/žiačok |
Vytvoriť pozitívnu klímu v triede a vzájomných vzťahov; zefektívniť spoluprácu škola – učiteľ/učiteľka – žiak/žiačka |
Súkromná základná škola (Škola u Filipa) Banská Bystrica |
Podpora členov/členiek žiackej školskej rady |
Podporiť pozitívnu školskú klímu a vzájomných vzťahov; zvýšiť transparentnosť rozhodovacích procesov a podporiť participáciu žiakov/žiačok na správe školy prostredníctvom žiackej školskej rady |
Bilingválne gymnázium Milana Hodžu Sučany |
Šťastní žiaci, úspešní absolventi, spokojní rodičia a učitelia |
Podporiť tvorbu bezpečného školského prostredia pre všetkých; podporiť angažovanosť žiakov/žiačok na tvorbe pozitívneho školského prostredia a zvýšiť ich kompetencie pre demokratickú kultúru |
Informačné materiály o Regionálnej akadémii:
Informačný leták – Akadémia 2017/2018
Program – Akadémia 2017/2018
Regionálna akadémia bola realizovaná s podporou odboru celoživotného vzdelávania Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Koordinátorka aktivity:
PhDr. Denisa Ďuranová
denisa.duranova@statpedu.sk