Oficiálna web stránka Štátny pedagogický ústav
[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.
V súlade so Smernicou č. 33/2020 o didaktických prostriedkoch zverejňujeme kritériá pre posudzovanie didaktických prostriedkov:
Dokument popisujúci kritériá na posudzovanie didaktického prostriedku
Kritériá na posudzovanie učebníc pre VO Jazyk a komunikáciu - Cudzie jazyky
Didaktický prostriedok prispieva k dosahovaniu cieľov definovaných v predmete, pre ktorý je určený. |
Didaktický prostriedok umožňuje dosahovanie všetkých výkonových štandardov pre ten vzdelávací úsek, pre ktorý je spracovaný (ročník, časť ročníka, viac ročníkov). Ak ide o didaktický prostriedok cielený na vybraný komponent výkonových štandardov, umožňuje ich reálne dosahovanie. |
Didaktický prostriedok poskytuje príležitosti na interdisciplinárne prepájanie obsahu vzdelávania a podporuje integráciu vzdelávacích obsahov. |
Didaktický prostriedok podporuje rozširovanie a prehlbovanie vedomostí a zručností. |
Didaktický prostriedok ponúka učebné činnosti, ktoré podporujú všetky úrovne osvojovania vedomostí, zručností a spôsobilostí (vrátane vyšších kognitívnych procesov), ktoré sú stanovené výkonovými štandardami pre príslušný predmet. |
Učebné úlohy v didaktickom prostriedku, ktoré umožňujú hodnotenie postupu v učení a mieru osvojenia učiva, sú zamerané na všetky úrovne osvojovania vedomostí, zručností a spôsobilostí (v súlade s výkonovými štandardmi predmetu). |
Didaktický prostriedok podnecuje aplikáciu metód aktívneho učenia a používanie rôznorodých stratégií vyučovania. |
Didaktický prostriedok je v súlade s aktuálnymi poznatkami pedagogiky a didaktiky príslušnej vzdelávacej oblasti či vyučovacieho predmetu. |
Didaktický prostriedok je spracovaný tak, že zodpovedá vekovým a vývinovým schopnostiam žiakov, pre ktorých je určený. |
Didaktický prostriedok je v súlade so splnením obsahového štandardu na 100 % a výkonového štandardu aspoň na 75 % alebo obsahového štandardu aspoň na 75 % a pre tento obsahový štandard spĺňa výkonový štandard na 100 %. |
Kritériá vzťahujúce sa na posudzovanie didaktických prostriedkov pre vzdelávaciu oblasť Jazyk a komunikácia okrem cudzích jazykov |
---|
Komunikačná jazyková činnosť – počúvanie s porozumením – sa rozvíja prostredníctvom účelovo zameraných úloh vytvorených tak, aby v kontexte prezentovali príklady určitej komunikačnej situácie. |
Komunikačná jazyková činnosť – čítanie s porozumením – sa rozvíja prostredníctvom textov, ktoré sú odstupňované podľa náročnosti, s cieľom podrobného či celkového porozumenia, alebo kvôli vyhľadávaniu špecifických informácií. |
Komunikačná jazyková činnosť – ústny prejav – sa rozvíja prostredníctvom úloh, ktoré motivujú žiakov hovoriť a aktívne sa zapájať do komunikačnej situácie. |
Komunikačná jazyková činnosť – písomný prejav – sa rozvíja prostredníctvom úloh odstupňovaných podľa náročnosti, ktoré umožňujú vytvárať štylisticky a žánrovo koherentné texty pre dosiahnutie konkrétnych komunikačných cieľov. |
Didaktický prostriedok je v súlade so všeobecne platnými etickými normami. |
Didaktický prostriedok je pravdivý, overiteľný a v súlade s moderným a aktuálnym stavom poznania v disciplíne, ktorú reprezentuje. |
Texty a ilustrácie didaktického prostriedku sú spracované tak, že podporujú medzikultúrne porozumenie a podporujú povedomie o rozmanitosti kultúr. |
Didaktický prostriedok podporuje rozvíjanie základných etických hodnôt (ľudská dôstojnosť, spravodlivosť, rovnosť, tolerancia, čestnosť, ochrana prírody a prostredia, demokratické hodnoty). |
Didaktický prostriedok je napísaný v súlade so štandardizovaným slovenským jazykom. |
Odborná terminológia je v súlade s terminologickou konvenciou príslušnej vednej/odbornej disciplíny. |
Didaktický prostriedok používa skratky, značky, symboly štandardne používané v slovenskom jazyku a zaužívané jednotky merania a ich skratky. |
Jazyk didaktického prostriedku je vekovo primeraný. |
Preklad didaktického prostriedku je vecne správny a korektný, pričom zodpovedá štandardom jazyka, v ktorom je didaktický prostriedok spracovaný. |
Odborná terminológia v didaktickom prostriedku je v súlade s terminologickou konvenciou príslušnej vednej/odbornej disciplíny v príslušnom jazyku. |
Jazyková mutácia didaktického prostriedku používa skratky, značky, symboly štandardne používané v príslušnom jazyku a zaužívané jednotky merania a ich skratky. |
Jazykový preklad didaktického prostriedku je veku primeraný. |
Preklad didaktického prostriedku je obsahovo identický s originálnou slovenskou verziou didaktického prostriedku. |
Preklad didaktického prostriedku je významovo identický s originálnou slovenskou verziou didaktického prostriedku. |
1Uvedené kritériá neplatia pre didaktické prostriedky cudzích jazykov ani pre didaktické prostriedky používané na vyučovanie realizované v inom ako slovenskom jazyku.
Vizuálny dizajn didaktického prostriedku motivuje žiakov k používaniu didaktického prostriedku a pomáha porozumeniu obsahu a organizácii práce s didaktickým prostriedkom. |
Ilustračné a iné doplnkové grafické prvky didaktického prostriedku sú spracované tak, že neodvádzajú pozornosť od obsahu a nerozptyľujú žiakov. |
Ilustračné a iné doplnkové grafické a dizajnové prvky didaktického prostriedku sú spracované kvalitne a majú zmysluplný obsah, ktorý sprevádza žiaka pri učení. |
Ilustračné a iné doplnkové grafické a dizajnové prvky didaktického prostriedku, ktorý budú používať žiaci so zdravotným znevýhodnením, sú spracované tak, aby rešpektovali ich špeciálne potreby. |
Didaktický prostriedok používa veľkosť písma, medzery medzi riadkami a rozloženie textu, ktoré je primerané veku žiakov a ich potrebám. |
Ak má didaktický prostriedok elektronickú verziu, uplatňujú sa nasledujúce kritériá |
---|
Je spracovaná v štandardnom formáte, ktorý umožňuje stiahnutie do zariadenia používateľa. |
Umožňuje využívanie pomocných technológií, ktoré sprístupňujú obsah žiakom so zdravotným znevýhodnením. |
Obsah sa zobrazuje v rovnakej kvalite na rôznych zariadeniach (smartfon, tablet, počítač). |
Grafický dizajn, text, veľkosť písma sa zobrazujú kvalitne, dajú sa prispôsobiť zobrazeniu používateľom. |
Ak je obsah poskytovaný cez web, umožňuje sa jeho prístupnosť pre existujúce webové prehliadače. |
Ak sa práca s elektronickým didaktickým prostriedkom viaže na technologickú infraštruktúru výrobcu, je poskytnutý bezpečný prenosový kanál umožňujúci komunikáciu s obsahom elektronického didaktického prostriedku. |
K didaktickému prostriedku existuje dostupný metodický materiál vysvetľujúci prácu s didaktickým prostriedkom. |
Väzba didaktického prostriedku je kvalitná a zaručuje viacročné používanie. |
Tlačený didaktický prostriedok má primeraný formát. |
Didaktický prostriedok má primeranú hmotnosť a neprispieva k preťaženiu školskej aktovky žiakov. |
Didaktický prostriedok je spracovaný na recyklovanom papieri. |
Didaktický prostriedok je spracovaný na dobre popisovateľnom papieri (perom aj ceruzkou). |
Poučenie Odporúčacia alebo schvaľovacia doložka nemôže byť udelená didaktickému prostriedku, ak nespĺňa požiadavku súladu didaktického prostriedku so vzdelávacími štandardmi tak, ako to vymedzuje Smernica č. 33/2020 o didaktických prostriedkoch, čl. 2, odsek l: „súladom didaktického prostriedku so štátnym vzdelávacím programom pre všeobecnovzdelávacie predmety splnenie
Odporúčacia alebo schvaľovacia doložka sa neudeľuje didaktickému prostriedku, ktorý vo vybraných položkách oblasti Etické kritériá získa označenie N. |
Formulár pre priamy posudok edukačnej publikácie - cudzie jazyky
Formulár pre priamy posudok edukačnej publikácie - materské školy Formulár pre priamy posudok edukačnej publikácie - všeobecnovzdelávacie predmety okrem cudzích jazykovFormulár pre recenzný posudok edukačnej publikácie - cudzie jazykyFormulár pre recenzný posudok edukačnej publikácie - materské školy Formulár pre recenzný posudok edukačnej publikácie - všeobecnovzdelávacie predmety okrem cudzích jazykovFormulár pre zhody edukačnej publikácie v elektronickej podobe (e-kniha) s edukačnou publikáciou v tlačenej podobe
Kontakty na vydavateľov
Posudzovanie didaktických prostriedkov - orientačné sumy