Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

    


05.05.2017

Experimentovanie po nemecky, teda učiť sa cudzí jazyk, môže byť aj zábavné

Štátny pedagogický ústav v spolupráci s Goetheho inštitútom v Bratislave a Nadáciou Volkswagen Slovakia informoval dnes médiá o využívaní pedagogického prístupu CLIL na hodinách prírodovedných predmetov v základných školách na Slovensku.

Súčasťou TK o inovatívnej forme vyučovania cudzieho jazyka bola aj praktická ukážka CLIL hodiny, ktorú predviedli žiaci Základnej školy I. Bukovčana z Devínskej Novej Vsi. Projekt s tematicky usporiadanými  pracovnými materiálmi je prvým komplexným CLIL materiálom v nemeckom jazyku v Európe.

„CLIL ako inovatívna forma vyučovania, ktorou si žiaci zlepšujú kritické myslenie a rozvíjajú prírodovednú gramotnosť, by mala viesť k zlepšeniu výsledkov v medzinárodnom testovaní PISA na Slovensku. Výsledky experimentálneho overovania na prvom stupni základných škôl potvrdili zlepšenie jazykových zručností žiakov, ktorých navyše prepojenie vedomostí a praxe veľmi zaujalo. Teraz je dôležité, aby naše vysoké školy a univerzity pripravili budúcich CLIL učiteľov,“ uviedol riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Ľudovít Hajduk.

Štátny pedagogický ústav overuje pedagogický prístup CLIL na Slovensku už ôsmy rok. Na prvom stupni bolo experimentálne overovanie ukončené s veľmi dobrými výsledkami. Overovanie na druhom stupni prebieha ešte v 14 základných školách na Slovensku.

CLIL ((Content Language Integrate Learning) je forma bilingválneho vyučovania, ktorá umožňuje učiť vecný obsah z rôznych odborných oblastí pomocou cudzieho jazyka. Cudzí jazyk pritom nie je predmetom vyučovania, ale komunikačný prostriedok, použitý ako médium.

„Žiaci opakujú, rozširujú a upevňujú to, čo majú už naučené, učia sa všeobecný predmet ale aj cudzí jazyk v reálnych situáciách a vidia jeho praktické využitie. Takýmto spôsobom sa pomalými krokmi pripravujú na pracovný trh,“ podčiarkla Beata Menzlová z ŠPÚ, ktorá školila v rámci akreditovaných programov učiteľov na Slovensku, v Poľsku aj v Litve.

Súbor pracovných listov pre žiakov a metodických materiálov pre učiteľov je k dispozícii bezplatne aj na webových stránkach

www.goethe.de/slowakei/experimentieren

alebo

http://www.statpedu.sk/clanky/publikacna-cinnost-casopis/obsahovo-a-jazykovo-integrovane-vyucovanie-clil

Projekt Experimentovanie po nemecky (s CLILom) finančne podporil Goetheho inštitút Bratislava v spolupráci s Nadáciou Volkswagen Slovakia.

Goetheho inštitút a Nadácia Volkswagen Slovakia v spolupráci so Štátnym pedagogickým ústavom pripravuje pre učiteľov aj v tomto roku vzdelávacie workshopy, v rámci ktorých sa učitelia oboznámia s pedagogickým prístupom CLIL ako aj s tým, akou formou môžu žiaci na hodinách prírodovedy pracovať s pripravenými materiálmi.