10.02.2017
„Diskutovali sme o podnetných otázkach rozvoja systému hodnotenia používaných učebníc a orientácii škôl na rozvoj jednotlivých druhov kompetencií, ktoré sú overené v litovskom vzdelávacom prostredí. S litovskými partnermi sme sa dohodli na úzkej spolupráci v oblasti skúmania osvedčených prvkov vzdelávacieho systému“, uviedol po skončení rokovania riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Ľudovít Hajduk.
Témou diskusie boli otázky nedostatku kvalifikovaných učiteľov v základných a stredných školách.
„Podobne ako na Slovensku, tak aj v Litve je nedostatok mladých talentovaných uchádzačov o učiteľské povolanie, v učiteľskom stave prevláda stredná a staršia generácia“, doplnil riaditeľ ŠPÚ.
V súčasnosti sa litovský Štátny inštitút vzdelávania zaoberá otázkou, ako školy pripraviť na samostatne tvorené školské kurikulárne dokumenty.
„V Litve majú odlišný systém vzdelávania, v ktorom základná škola trvá desať a stredná len dva roky. V súčasnosti pripravujú reformu celého systému, ktorá by mala vstúpiť do praxe o dva roky“, povedal riaditeľ ŠPÚ Ľ. Hajduka, ktorý oceňuje preverovanie kompetencií žiakov z histórie a spoločenských vied.
„Žiaci desiateho ročníka, na konci štúdia základnej školy, robia skúšky z histórie a viacerých predmetov, aby získali lepšie vedomosti a zručnosti z týchto predmetov“, uzavrel Ľudovít Hajduk.