09.01.2017
Medzi hlavné ciele 14. ročníka projektovej súťaže patrí podpora vedeckého bádania žiakov. To by malo poukázať predovšetkým na dôležitosť experimentu v prírodných vedách.
„Pozitívom tejto súťaže je podpora praktických návykov v laboratóriách cez experimentovanie v oblasti prírodných vied. Je to vlastne návod, ako sa naučiť narábať s chemickými pomôckami v praxi. V žiakoch sa tak podporujú objaviteľské, bádateľské zručnosti, uspokojujú svoju zvedavosť. To by mali byť aj ciele reformy školstva - väčšia súťaživosť a lepšia tvorivosť“, zhodnotil význam súťaže doc. PhDr. Ľudovít Hajduk, PhD.
„Žiak sa dokáže porovnávať so svojimi kolegami so zahraničia, konkrétne Rakúsko má lepšie hodnotenie v medzinárodných meraniach ako Slovensko, no a samozrejme je tu dôležitý aj rozvoj jazykových kompetencií, pretože v takýchto medzinárodných súťažiach musia naši žiaci komunikovať v nemčine, angličtine a iných cudzích jazykoch. A v konečnom dôsledku, v tom sa zhodujeme s prezidentom Beckerom, takáto súťaž podporuje rozvoj hospodárstva. S chémiou sa stretávame doslova na každom rohu každý deň, takže aj tento prínos je nezanedbateľný“, doplnil riaditeľ ŠPÚ doc. Ľudovít Hajduk.
V projektovej medzinárodnej súťaži VCÖ zastupujú Slovensko tri školy - Základná škola Gašpara Haina z Levoče, Základná škola s materskou školu kráľa Svätopluka zo Šintavy a 1. súkromné gymnázium v Bratislave. Každá zo škôl dostala na podporu realizácie projektu učebné pomôcky v hodnote približne 1000 eur, dve z nich podporila rakúska strana, jednu slovenská firma Kvant.
„Dnešné odovzdávanie pomôcok je len začiatkom celého procesu. Aj s ich pomocou budú žiaci teraz realizovať svoje projekty so zameraním na experimentovanie v chémii. Nosnú tému tohto ročníka súťaže určuje samotný názov - Chémiou k inovácii“, uviedol prezident VCÖ dr. Ralf Becker.
Základná škola Gašpara Heina v Levoči sa zapojila do súťaže projektom „Ochrana zdrojov“. „V projekte sa zameriame sa na monitorovanie kvality vody a vzduchu v našom okolí. Monitorujeme množstvo oxidu uhličitého a kyslíka vo vzduchu pri frekventovaných cestách a rekreačných chodníkoch v Levoči a v Poprade, porovnávame a vyhodnocujeme namerané hodnoty. Zároveň žiaci na základe rozboru vzoriek vôd z okolitých prameňov v Levoči porovnávajú čistotu vôd jednotlivých prameňov. Súčasťou je aj - exkurzia v laboratóriu na rozbor vody v Spišskej Novej Vsi, aby žiaci videli, ako sa realizuje rozbor vôd na profesionálnej úrovni,“ priblížila zámer vedúca projektu Monika Hámorová.
Základná škola s materskou školou kráľa Svätopluka v Šintave realizuje projekt „Pracie a čistiace prostriedky“. „Do projektu je zapojených 14 žiakov 9. ročníka. Žiaci skúmajú históriu prípravy a výroby pracích a čistiacich prostriedkov, ich vlastnosti a použitie. Cieľom je pripraviť aj vlastné čistiace a pracie prostriedky,“ konkretizovala projekt vedúca projektu RNDr. Helena Vicenová.
Súkromné gymnázium v Bratislave realizuje projekt Liečivá a ich vedľajšie účinky.
"Človek má v dnešnej dobe obrovské množstvo informácii o liekoch, ktoré sú často protirečivé, preto sme si položili otázku: Berieme lieky ako cukríky, alebo cukríky ako lieky? Cieľom nášho projektu je priblížiť problematiku vedľajších účinkov, napríklad liekov, ktoré sú dostupné pre zníženie hladiny cholesterolu v krvi," priblížila projekt študentka 3. ročníka gymnázia, Zuzana Matulová.
"V rámci práce študenti konzultujú s odborníkmi - farmaceutmi a popíšu aj kontroverznú tému homeopatie, kde sa zvlášť budú venovať koncentrácií aktívnych látok v homeopatikách. Projekt vyústi do prezentácie, ktorú v rámci medzipredmetového projektového vyučovania prednesú svojim rovesníkom v škole. Pri tejto téme je dôležité pracovať s dostupnými informáciami kriticky, čo je jednou z veľmi dôležitých kompetencií práve pre stredoškolákov," doplnila pre ŠPÚ vedúca projektu, Mgr. Eva Jahelková.
V 14. ročníku súťaže VCÖ bude tento rok pracovať na projektoch spolu 16 000 žiakov. Do súťaže sa zapojilo 200 škôl z Rakúska, 6 z Nemecka, 2 z Maďarska a po jednej škole v nej má svoje zastúpenie Srbsko aj Lichtenštajnsko. Slovenskí žiaci, ktorí v súčasnosti pripravujú experimentálnu fázu svojho projektu, majú ešte čas ukončiť prácu na projekte a odovzdať do 28. marca 2017. Víťazný projekt spomedzi troch slovenských škôl bude odmenený zvláštnou cenou v hodnote 700€.
Vyhlásenie výsledkov súťaže sa uskutoční 9. apríla 2015 na 14. európskom kongrese učiteľov chémie 19. - 22. apríla 2017 vo Vaduze v Lichtenšteinsku.